Šta se dešava kada električni automobil dođe do nula posto baterije?

Ostaje li automobil odmah nepokretan ili još uvek postoji neka rezerva?

05.10.2025. 15:00
  • Podeli:
nova tehnologija, automobil, električni automobili, volan, instrument tabla budućnosti, tač skrin, touch screen - moderna tehnologija - shutterstock_657839185-67d82276acad5.webp Foto: Shutterstock

Iako današnji električni automobili nude sve veći doseg, a infrastruktura za punjenje u Evropi postaje sve gušća, strah od prazne baterije i dalje je prisutan.

Šta se zapravo događa kada pokazivač napunjenosti baterije dođe do nule? Ostaje li automobil odmah nepokretan ili još uvek postoji neka rezerva? Odgovore na ova pitanja potražio je ADAC u opsežnom testu na poligonu u bavarskom Penzingu.

Na istoj stazi testirano je šest modela: VW ID.3, BYD Seal, Volvo EX40, Nio EL6, Tesla Model Y i Kia EV6. Automobili su krenuli s 20 do 30% napunjenosti, a vožnja je nastavljena sve do potpunog pražnjenja baterije. Cilj je bio da se dokumentuje kada se javljaju upozorenja, kako se vozila ponašaju pri minimalnom kapacitetu i koliko daleko mogu stići kada na instrument ploči zasvetli "0% baterije".

Svi testirani modeli vozača upozoravaju u nekoliko koraka. Prvo, već na 15 do 20% javljaju poruku "nizak nivo baterije". U toj fazi vozilo se i dalje normalno ponaša. Sledeći korak donosi češća, ponekad i zvučna upozorenja, uz sugestije poput prelaska na Eco način rada ili gašenja klime. Tek kada je preostali doseg jednocifren, vozila počinju ograničavati snagu: ubrzanja su slabija, a dinamika osetno opada. Na instrument ploči se često pojavljuje simbol kornjače, kao jasna poruka da je kraj blizu.

Na iznenađenje mnogih, električni automobili se pri "0%" ne gase odmah. Umesto toga ulaze u tzv. bezbednosni režim rada i koriste sakrivenu rezervu energije za nuždu. U testu su vozila u ovom režimu prošla dodatnih 15 do 20 kilometara, ali uz drastično smanjenu brzinu i vrlo tromu reakciju na gas. Kada više nisu mogla održavati ni 50 km/h, polako su stala. Neka vozila još su se mogla pokrenuti radi manevrisanja, što je praktično za sklanjanje sa kolovoza, ali to je tek kratkotrajna pomoć. ADAC naglašava da se na ovu rezervu ne treba oslanjati jer u stvarnim uslovima, zimi, pri vožnji uzbrdo ili kod starijih baterija, ona može biti znatno manja ili uopšte ne postojati.

Ako vozač ostane potpuno bez energije, rešenje je pozvati šlep službu koja će automobil prevesti do punjača. Klasično "šlepanje" pomoću užeta uglavnom nije dozvoljeno kod električnih automobila jer se pritom može oštetiti elektronika motora. Postoji i mogućnost nužnog punjenja pomoću prenosnih baterija ili čak drugog električnog vozila, ali to je sporo i nepraktično, potrebno je 30 do 60 minuta da se dobije tek 5 do 10 kilometara dosega.

ADAC-ov test pokazao je da "0% baterije" ne znači trenutno zaustavljanje, ali igranje s rezervom je rizično.

Preporuke su jasne: dobro bi bilo planirati putovanje pažljivo, u slučaju nužde preći na štedljivi način rada i izbegavati agresivna ubrzanja. Nikada se ne treba oslanjati na bezbednosni režim rada, a automobil sa gotovo praznom baterijom ne bi trebalo ostavljati parkiranim preko noći jer vas ujutro može dočekati potpuno prazna baterija.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()