Studija otkriva: Baterije električnih automobila traju duže od prosečnog benzinca

Visokonaponska baterija u električnim vozilima često je glavna meta onih koji nikada nisu vozili EV

30.06.2025. 11:44
  • Podeli:
električna vozila, struja, nafta, sus motor, vozila sa sus motorom, punjenje električnih vozila, gorivo, benzin, dizel, električni automobili - shutterstock_2488942607-6808cbbc91aff.webp Foto: Shutterstock

Baterije EV vozila mogu bez problema nadmašiti životni vek prosečnog automobila na benzin.

Visokonaponska baterija u električnim vozilima često je glavna meta onih koji nikada nisu vozili EV, ali vole da osporavaju ovu tehnologiju.

"Neće trajati više od par godina" je rečenica koju smo bezbroj puta čuli od ljubitelja benzinaca kada pričamo o električnim vozilima.

Uprkos ogromnoj količini podataka koji dokazuju suprotno, i dalje postoje ljudi koji misle da će se savremeni EV pokvariti čim ga pogledaš popreko, piše insideevs.com.

Sada imamo još više podataka o dugovečnosti baterija, i vesti su odlične – kako za sadašnje vlasnike električnih vozila, tako i za one koji planiraju kupovinu svoj prvi EV.

Prema kompaniji Geotab iz Velike Britanije, koja se bavi telematikom vozila, većina EV baterija može trajati i do 20 godina uz minimalnu godišnju degradaciju.

To je šest godina više od prosečne starosti automobila u Sjedinjenim Američkim Državama.

Tokom ovog velikodušnog vremenskog perioda, EV baterije gube oko 1,8% kapaciteta godišnje. To znači da svake godine izgubite 1,8% dometa – što nije idealno, ali svakako nije razlog za paniku

Nakon 20 godina, ukoliko ne dođe do katastrofalnog kvara, i dalje možete koristiti 64% originalnog dometa EV-a. Ovi podaci proizašli su iz analize više od 10.000 električnih automobila.

Iako visokonaponske baterije ponekad otkažu, stopa tih kvarova je statistički zanemarljiva. Prema jednoj studiji, EV vozila proizvedena u poslednjoj deceniji imaju stopu otkaza baterije manju od 0,5%.

Degradacija baterije nije linearna. Najveći pad kapaciteta dešava se u prvim godinama, nakon čega se usporava, pa ponovo ubrzava u završnoj fazi.

Vruća klima ubrzava degradaciju, pa je preporučljivo držati EV u hladu kad god je to moguće – naročito tokom punjenja.

Moderni EV automobili imaju efikasne sisteme za hlađenje i grejanje baterije, ali hladnija okruženja su i dalje povoljnija.

DC brzo punjenje takođe malo ubrzava degradaciju.

Održavanje nivoa napunjenosti između 20% i 80% na baterijama tipa NMC (nikl-mangan-kobalt) i NCM (nikl-kobalt-mangan) takođe doprinosi produženju životnog veka.

Kod LFP (litijum-gvožđe-fosfat) baterija ova ograničenja generalno ne važe, iako je jedno istraživanje pokazalo da stalno dopunjavanje do 100% može smanjiti njihov vek trajanja.

Čak i ako pratite sve ove jednostavne preporuke, ne može se pobeći od činjenice da baterije vremenom degradiraju – bilo da ih koristite ili ne.

Baš kao što creva i pumpe kod benzinaca propadaju ako automobil dugo stoji, tako i baterije vremenom gube deo kapaciteta.

 

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()