Veliki problem: Zašto se slepi protive električnim automobilima

Na ovaj problem ukazali su iz Nemačkog udruženje slepih i slabovidih osoba

02.05.2023. 21:45
  • Podeli:
slepac shutterstock-645116977016d.webp Foto: Shutterstock

Sve je više električnih automobila na ulicama i putevima. Oni ne samo da su ekološki prihvatljiviji, već su i mnogo tiši. Ali, za jednu grupu ljudi da može da predstavlja problem.

Gotovo nečujno kretanje modernih automobila na električni pogon je za korisnike, ali i za životnu sredinu isto tako pozitivan aspekt, kao i nulta emisija zagađenja izduvnim gasovima. Jedino što je preostalo jeste zvuk koji stvaraju točkovi u kontaktu sa podlogom.

To, međutim, za ljude koji se više oslanjaju na sluh nego na vid, može da bude veliki problem.

Mnogi električni automobili zato poseduju uređaje koji emituju veštački zvuk motora, ali taj zvuk ne odaje mnogo, recimo to koliko snažno automobil ubrzava.

Električni moraju zvukom da imitiraju motore s unutrašnjim sagorevanjem

Na to je nedavno ukazalo i Nemačko udruženje slepih i slabovidih osoba. "Kod automobila s unutrašnjim sagorevanjem može se čuti koliko vozač snažno daje gas, da li ubrzava snažno ili blago", kaže predsednik Udruženja Hans-Verner Lange. Kod sistema koji stvara veštačke zvukove vožnje "Avas“, zvukovi međutim ne odaju baš mnogo.

"Bilo bi dobro kada bi se industrija orjentisala prema poznatim zvukovima motora s unutrašnjim sagorevanjem“, kaže Lange.

Kako je objasnio Savez nemačke automobilske industrije (VDA), sistem "Avas" (Acustic Vehicle Alerting System) je od 2021. obavezan u svim električnim automobilima. Ali, taj sistem se isključuje kod brzine od 20 kilometara na sat.

Lange objašnjava da se slepe osobe u saobraćaju oslanjaju na zvuk koji dolazi od automobila: koliko snažno vozač pritiska papučicu za gas i da li je to dovoljno da na vreme pređem ulicu?

Snažniji zvukovi za bolje prepoznavanje

Jedno istraživanje je pokazalo da slepe osobe ubrzanje električnih automobila procenjuju mnogo niže nego kod automobila s unutrašnjim sagorevanjem. "To može da dovede do pogrešnih i fatalnih odluka u saobraćaju kod slepih", kaže Lange.

VDA međutim navodi da su međunarodni standardi za upotrebu zvukova doneseni u saradnji s udruženjima slepih. Proizvođači mogu unutar zadatih vrednosti sami da odrede koji zvukovi ulaze u nove automobile. Ponekad se čak i svesno imitiraju zvukovi koje proizvode motori s unutrašnjim sagorevanjem.

Naučnici, koji su po nalogu osiguravajućih društava istraživali taj sektor, 2022. su preporučili promene "Avasa“ s težištem na lakšem prepoznavanju ubrzanja.

Takođe se preporučuje aktiviranje "Avasa“ i kod brzina većih od 20 kilometara na čas.

"Kod brzina iznad 20 kilometara na čas je teško samo na osnovu zvuka točkova proceniti brzinu vozila", zaključuje Lange.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()