Ovakav sistem ugrožava transportnu privredu Srbije
Foto: Marin Tironi/PixsellPrimena novog Elektronskog sistema za evidentiranje ulaska i izlaska (EES -Entry-Exit System) sa teritorije zemalja Šengenskog prostora (EU, Švajcarska, Lihtenštajn, Norveška i Island), koji je počeo sa radom 12. oktobra ove godine, mogla bi da izazove ozbiljne probleme u domaćoj privredi, pre svega preduzećima koja se bave međunarodnim transportom.
Ovaj sistem preciznog obračunavanja boravka pojedinaca van Šengena na teritoriji EU ne ide u prilog vozačima kamiona iz Srbije. Zbog EES-a, oni više neće moći da prekorače dozvoljeno ograničenje boravka od 90 dana u roku od 180 dana.
"U roku od 180 dana vozač van Šengena može da provede 90 dana u Evropskoj uniji. Svaki minut koji ostane duže računa mu se kao 24 sata. To znači da ćemo mi tih 90 dana da potrošimo za četiri meseca i onda nećemo moći da radimo. Posle toga će nam ljude vraćati s granice ili deportovati s teritorije EU. I ne samo naše vozače, već i kolege iz Bosne, Makedonije, Turske", objašnjava Ljubinko Zlatić, vlasnik transportnog preduzeća iz Kraljeva.

Iako se osnovno pravilo boravka u EU (90 dana u 180) nije menjalo od potpisivanja Šengenskog sporazuma 1985. godine, uvođenje EES sistema čini vidljivim svaki minut boravka u Uniji, što ranije nije bio slučaj.
"I do sada je svaki minut posle ponoći obračunavan kao dan boravka u EU, ali to nije bilo vidljivo jer niko nije brojao pečate u pasošu, pa su vozači ostajali i po 105 ili 110 dana umesto 90. Niko o tome nije vodio računa, a sada će se sa ovim novim sistemom voditi računa i zato nas sada izbacuju iz igre", stiče Neđo Mandić, direktor Poslovnog udruženja "Međunarodni transport" za "Kurir".
Mandić naglašava da ovakav sistem ugrožava transportnu privredu Srbije, Makedonije i Bosne i Hercegovine, jer njihovi vozači moraju svakodnevno da borave u EU zbog uvoza i izvoza robe. Kada vozači potroše dozvoljenih 90 dana, ne mogu više da obavljaju posao.
Mandić dodaje da su prevoznici izneli ovaj problem Evropskoj komisiji u Briselu i tražili da se vozači izuzmu iz tog ograničenja boravka. Međutim, rešenje nije pronađeno.
"Predložili su nam da zaposlimo još vozača, ali taj problem se tako ne može rešiti jer vozača nema i nemamo gde da ih nađemo", kaže Mandić.
Prevoznici su zatražili i pomoć nadležnih institucija Srbije. Direktor udruženja "Međunarodni transport" navodi da je pripremljena platforma, koju će premijer izložiti na predstojećem sastanku u Londonu.
"Pripremili smo platformu koju će premijer Macut izložiti na sastanku u Londonu od 22. do 24. oktobra, na kome će biti svi premijeri EU i Velike Britanije, pa ćemo videti", kaže Mandić.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







