UNA pita stručnjake: Kako stati na put bahatim vozačima, pogotovo u zonama škola?

Osim što posebno propisuje ponašanje u blizini pešačkog prelaza, zakon posebnu pažnju obraća i na dve najranjivije kategorije - starije osobe i decu

Autor: Luka Vujović
06.11.2025. 21:05
  • Podeli:

Saveta koje deca dobijaju od roditelja pred polazak u školu ima mnogo, međutim uvek se posebno naglašava oprez kada je saobraćaj u pitanju. Ipak, neretko se dešava da deca budu povređena u blizini škola, a poslednji takav slučaj dogodio se pre dva dana kada su na pešačkim prelazima kolima udarena čak četiri mališana.

Kako stati na put bahatim vozačima, pogotovo u zonama škola?

Prošlo je malo više od dva meseca otkako su se deca vratila u školske klupe i od akcije saobraćajne policije u kojima su vozači upozoravani da smanje brzinu u zoni škola. Ipak, bahato ponašanje nije prestalo.

U utorak je četvoro mališana povređeno u dve odvojene saobraćajne nezgode, u Rakovici i Kruševcu. Na svu sreću, deca su sada dobro.

"Obaranje deteta na pešačkom prelazu, naročito u zoni škole, ne znam kako su ti vozači mogli sebi da dozvole da budu neoprezni u zoni škole. Policajac ne može biti svuda i na svakom mestu - stoga hajde da pozovemo najpre vozače da u zonama škola, pešačkih prelaza budu svesni da su to deca - mogu da pretrče, da izađu naglo i da ih iznenade kao što je to čest slučaj", ističe za UNU potpukovnik Saobraćajne policije Dejan Stević.

Ali to nije retkost, pokazala je policijska akcija sprovedena polovinom oktobra. Za samo četiri dana procesuirano je čak 16.000 saobraćajnih prekršaja u zoni škola. Paradoksalno je i to što su najčešće saobraćajne nezgode sa poginulima na pešačkim prelazima one koje se dešavaju na prelazima na kojima ne postoji semafor za pešake.

Osim što posebno propisuje ponašanje u blizini pešačkog prelaza, zakon posebnu pažnju obraća i na dve najranjivije kategorije - starije osobe i decu.

"Dakle sa posebnom pažnjom je vozač dužan da pristupi tim licima i da očekuje njihovo stupanje na kolovoz u situacijama u kojima kod ostalih pešaka ne bi imao razloga da očekuje prelazak kolovoza. Vozač ima obavezu da naravno osmatra saobraćaj oko sebe, da osmatra pešake i da predvidi njihovo kretanje posebno u brzini pešačkih prelaza", objašnjava profesor Saobraćajnog fakulteta Univerziteta u Beogradu Emir Smailović.

Najsloženija situacija je ona na pešačkom prelazu koji se nalazi na bulevaru sa većim brojem saobraćajnih traka, kao i tokom loših vremenskih uslova. Zato vozači moraju da obrate posebnu pažnju.

"Vožnja na način da se zaustave do pešačkog prelaza znači smanjenu brzinu - nogu na kočnici i spremnost da se reaguje u svakom trenutku koji vide, odnosno imaju razloga da predvide", objašnjava prof. Smailović.

U ovom periodu godine dan je kraći, a putevi su često neosvetljeni, što je razlog za dodatni oprez, upozoravaju sa Saobraćajnog fakulteta. Samo mali trenutak nepažnje dovoljan je za veliku tragediju. 

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()