Da li vam se dešavalo da čekate po nedelju dana, pa i duže, da vam poprave automobil ili motocikl?
Nije retka pojava kod nas u Srbiji da češće na pregled vodimo svoje automobile nego što sami odlazimo kod doktora. Štaviše, često za proveru našeg zdravlja koristimo i internet, koji je za nas veći poznavalac medicine od bilo kog lekara, dok za našeg ljubimca tražimo pomoć kod pravih stručnjaka - "doktora" za četvorotočkaše, ali i dvotočkaše.
Na stranu koliko je normalno to što za sebe pretražujemo internet, a svoje automobile ili motocikle vozimo u servis, vesti o bezbednosti saobraćaja na našim putevima, broju nesreća, broju poginulih i povređenih, koje se objavljuju svakodnevno, ukazuju da verovatno ni njih ne vodimo dovoljno kod "doktora".
Da, jeste ljudski faktor glavni uzrok kad je reč o saobraćajnim nesrećama - u smislu neprilagođene brzine, vožnje pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci - ali ljudski faktor je i kada ne servisirate svoje vozilo redovno, što i te kako utiče na bezbednost u saobraćaju.
U vezi sa tim, postavlja se opravdano pitanje - imamo li mi dovoljno servisa i pravih majstora koji će da se ispravno brinu o našim vozilima? Ako sami niste čekali po nedelju dana, pa i duže, da vam poprave automobil ili motocikl, onda sigurno znate nekoga ko je prošao kroz takvu golgotu.
U suštini, očito je i ako vam niko stručan ne kaže - čak i da ima dovoljno auto-moto servisa, majstora sigurno fali.
No, da ne bismo mi tražili po internetu i samoproklamovalli svoju "stručnost" po tom pitanju, odlučili smo da ipak o tim stvarima razgovaramo sa pravim stručnjacima - sagovornici UNE bili su Aleksandra Milić, rukovodilac službe za dualno obrazovanje i obrazovne politike Privredne komore Srbije i generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović.
"Primetno je da postoji nedostatak kvalitetnih kadrova u ovoj oblasti i da postoji jedan, da kažem, opšti trend - da se sve manje mladih ljudi opredeljuje za ovaj životni poziv. Čak se na tržištu polako govori i o uvozu radne snage za ova zanimanja. Upravo iz tog razloga smo mi kao Asocijacija uvoznika vozila i delova (čije su članice kompanije koje se bave ne samo uvozom i prodajom vozila, nego i njihovim održavanjem) uz podršku Privredne komore Srbije, odlučili da kroz ovu inicijativu predstavimo sve pozitivne strane ove profesije i da razbijemo jedan stari mit o majstorima kao osobama koja rade u nekakvim neadekvatnim, nehigijenskim uslovima. To zanimanje je danas jedna dobra kombinacija majstorskog zanata i visoke tehnologije i predstavlja dobar izbor za sve mlade ljude koji imaju sklonosti ka tehnici i tehnologiji. Pruža velike mogućnosti napredovanja i usavršavanja kroz mogućnost nadprosečne i dobre zarade", kaže Ćorović.
"Kroz program dualnog obrazovanja Privredne komore Srbije, učenici srednjih usmerenih škola imaju priliku da se već tokom školovanja upoznaju sa praktičnim delom ovog posla, steknu neophodna znanja i nakon završetka školovanja obezbede sebi dobar i siguran posao. Mi kao Asocijacija apsolutno podržavamo ovaj program Privredne Komore Srbije, a naglasio bih da neke od naših članica aktivno učestvuju u njegovom sprovođenju", kaže Ćorović.
"Školovanje za obrazovne profile iz oblasti autoindustrije donosi učenicima priliku da ovladaju praktičnim znanjima i veštinama koje će ih činiti konkurentnijim na tržištu rada, naročito u budućnosti pred nama. Učenici će, učenjem kod poslodavaca u realnom radnom okruženju, imati priliku da 'dožive' promene u automobilskoj industriji koje se gotovo svakodnevno dešavaju i tako sebi omoguće sticanje primenljivih znanja, ali i brz pronalazak radnog mesta nakon školovanja, kao i lakšu transformaciju iz polja obrazovanja u svet rada. Transformacije na polju poslovanja autoindustrije su velike, tako da će u budućnosti biti potrebno dosta kvalifikovanog kadra koji će moći da odgovori novim zahtevima, što je sigurno pravi izazov za nove generacije učenika koje dolaze, ali i šansa za velika ostvarenja", ističe Ćorović.
Školovanje za pojedine profile traje tri godine (mehaničar motornih vozila, autoelektričar), dok za neke profile traje četiri godine (elektrotehničar za elektroniku na vozilima, mašinski tehničar motornih vozila). Procedura upisa za dualne obrazovne profile se ne razlikuje od upisa za srednje škole u kojima se nastava realizuje po klasičnom modelu.
Pre samog upisa u srednju školu učenika očekuje polaganje završnog ispita. Prilikom rangiranja učenika za upis u srednju školu uzimaju se u obzir:
"Kada učenik sazna koliko je ukupno poena osvojio na završnom ispitu, očekuje ga popunjavanje liste želјa (maksimalno 20), nakon čega sledi raspoređivanje u neku od srednjih škola. Dualno obrazovanje je deo formalnog sistema obrazovanja i predstavlјa model u kom se teorijska znanja stiču u školi, dok se praktična znanja i veštine stiču upravo kod poslodavca, u realnom radnom okruženju. U zavisnosti od razreda koji pohađa, učenik provodi kod poslodavca jedan, dva ili tri dana nedelјno, što je utvrđeno planom i programom nastave i učenja za svaki obrazovni profil", kaže rukovodilac službe za dualno obrazovanje i obrazovne politike Privredne komore Srbije Aleksandra Milić i dodaje:
"Deo učenja kroz rad može da se realizuje i u školi i u trening centru kroz simulaciju radnog okruženja, u skladu sa planom i programom nastave i učenja, odnosno ukoliko ga kod poslodavca nije moguće ostvariti u celini. U školi može da se realizuje najviše 25%, a u trening centru najviše 30% časova učenja kroz rad predviđenih planom i programom nastave i učenja. Takođe, postoji i klasičan model obrazovanja koji se razlikuje od dualnog. U klasičnom obrazovanju učenik može provoditi u kompaniji 25% časova od ukupnog broja časova stručnih predmeta (2-3 nedelјe godišnje), dok u dualnom provodi najmanje 75% (1,2 ili 3 dana nedelјno)", istakla je Milićeva.
Zarada je mnogima značajan, ako ne i primarni faktor za odabir posla - kakvoj početnoj plati bi mogli da se nadaju potencijalni budući radnici u auto-moto servisima? Da li tu ima prostora za rast zarade kako bude raslo radno iskustvo?
"Zarada je svakako jedan od stimulišućih faktora za mlade ljude koji imaju sklonost ka ovoj profesiji. Visinu zarade za početnike određuje svaki poslodavac pojedinačno ali ono što je siguirno da je ona u ovom sektoru - sigurno iznad proseka za mlade ljude koji tek počinju svoj profesionalni put. Napomenuo bih nešto što je jako važno, a to je da po pravilu buduća zarada sigurno prati vredan rad, zalaganje i spremnost da se čovek stalno usavršava i stiče nova znanja", navodi Ćorović.
"Sistem obrazovanje je ključan u procesu transformacije koji se dešava u automobilskoj industriji, ali i ostalim granama privrede, kako bi stvorio kvalifikovan kadar koji će se uspešno nositi sa svakodnevnim promenama koje se dešavaju na tržištu rada. Škole moraju da budu spremne da idu u korak sa privredom i da prilagođavaju planove i programe nastave i učenja, kako bi i učenicima omogućile da stiču kompetentna znanja i veštine, koja su neophodna u svetu svakodnevnih promena. Kadar koji će imati dovoljno znanja biće (i već je) jako cenjen na tržištu, tako da celokupno društvo mora da ima svest i viziju o tome da su potrebne i promene u obrazovnom sistemu. Iz tog razloga, trenutno se pripremaju izmene i dopune prosvetnih zakona, koje će između ostalog imati i svrhu prilagođavanja školskog sistema zahtevima privrede", istakla je Milić.
"U idealnom svetu, autonomna vozila će sama dolaziti na servis čim primete da nešto nije u redu. A ako baš postanu tvrdoglava, verovatno ćemo morati da ih zovemo i ubeđujemo kao što sada radimo s vozačima: 'Molim vas, dođite na redovan servis, stvarno vam treba!' Nadam se samo da neće tražiti drugo mišljenje na internetu pre nego što dođu", zaključio je kroz osmeh Boris Ćorović.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.