Razliku između dobre i loše vožnje motocikla čini lična zaštitna oprema
Kako motocikl nema karoseriju, vozač je izložen hladnoći, vrućini, vetru, glasnim zvukovima i kojekakvim drugim uticajima. Kada se u potpunosti opremite osnovnom opremom (kaciga, jakna, čizme, rukavice, pantalone), postoji i "sitna oprema" koja čini vožnju lakšom i udobnijom, piše sajt Polovni automobili.
Ako vam smeta buka u kacigi ili magljenje vizira, ovaj tekst će vam biti od koristi. Pišemo o malim komadima opreme koja će vam, posle prve upotrebe, postati nezamenljiva.
Kada govorimo o ličnoj zaštitnoj opremi, pored osnovne postoji i oprema koja se nadovezuje na istu. Obično se radi o malim, relativno povoljnim komadima opreme pa smo je zato nazvali "sitnom".
Takva i jeste, ali je korisnija nego što izgleda. Često je zanemarena zbog neinformisanosti i manjka iskustva. Evo o čemu se radi.
Svako ko je vozio po kišovitom i hladnijem vremenu iskusio je magljenje vizira. Problem se rešava otvaranjem vizira. Sinusi, oči, koža lica – obožavaju dok ih seče hladan vetar.
Da se ovo ne bi dešavalo, odnosno da bi imali dobru vidljivost i funkciju vizira, na njega treba dodati mali komadić opreme koji se zove Pinlock. Šta je to?
Pinlock je zapravo naziv popularnog proizvođača po kojem je ovaj deo opreme dobio naziv. Radi se o dodatku koji podseća na foto film (samo je bezbojan i proziran).
Na obodima ima zaptivku. Ugrađuje se na unutrašnjoj strani vizira i pokriva skoro celu njegovu površinu. Tako se dobija vazdušna komora između vizira i pinloka koji ima funkciju izolacije.
Jer, vizir magli kada se topao vazduh koji izdišemo sudara sa hladnim vizirom, pa se stvara kondenzacija.
Važno je napomenuti da neke kacige dolaze nove sa pinlokom (sami ga montirate). Kod nekih kaciga mora da se dokupi a kod drugih pak nema ni mogućnost ugradnje. Prodaju se u radnjama moto opreme.
Tanka svilena potkapa olakšava korišćenje kacige i produžava njen radni vek.
Prvo, kaciga se lakše navlači na glavu sa potkapom. Ne zavrće uši, ne čupa i ne povlači kožu. Upija znoj i prljavštinu koji bi inače završili u postavi kacige.
Znoj i trenje od kože pri navlačenju i svlačenju najviše uništavaju unutrašnjost kacige. Korisna je i leti jer je sa istom daleko prijatnije koristiti kacigu.
Dok pravite pauzu, potkapu ostavite da se osuši. Brže se suši od postave pa nećete imati neprijatnost da navlačite mokru kacigu.
Potkapa se lako pere. Može ručno usput, a može i u mašini. Svakako lakše i bolje nego pranje unutrašnjosti kacige. Nošenjem potkape kaciga će manje "mirisati" iznutra.
Šta je bitno? Da bude tanka i svilena bez izraženih šavova. Cene se kreću od par stotina dinara do par hiljada.
Dobra praksa je da imate dve potkape koje u toku dana možete zameniti da biste bili u čistom i svežem. Korišćenje iste je stvar navike. Ako je niste do sada nosili dajte sebi malo vremena za privikavanje.
Kišno odelo je obavezna oprema. Obično zanemarena i kupuje se tek onda kada par stotina kilometara od kuće iskisnemo, pa moramo takvi natopljeni i smrznuti da vozimo još par sati.
Svako ko vozi veće dnevne kilometraže ili je na višednevnoj turi, pitanje je samo vremena kada će se naći u pljusku. Jedno je biti na pljusku pešaka, a sasvim drugo na motociklu u saobraćaju. Nekada jednostavno nema vremena skloniti se i naći natkrivenu površinu. Čekanje da kiša stane nije neko rešenje ako treba da stignete na vreme.
Ako vozite po par stotina kilometara dnevno investirajte u dobro kišno odelo. Možete ih pronaći od otprilike od 6.000 dinara, pa na gore. Verujte nam da vredi svaki dinar. Namensko kišno odelo za motocikliste je predviđeno, odnosno tako krojeno da se koristi preko već kabaste zaštitne opreme.
Spojevi su dodatno ojačani, kako se ne bi cepalo pri oblačenju i po jakom vetru na motociklu. Postoje dva tipa, jednodelno i dvodelno. Dvodelno je praktičnije za korišćenje, ali može da popusti između jakne i pantalona. Jednodelno je bolje po tom pitanju, ali se teže oblači i svlači.
Naravno, uz kišno odelo obavezno kupite i kišne navlake za čizme i rukavice.
Bonus savet: Kišno odelo možete obući i kada vam je hladno po suvom vremenu. Odlično greje.
Potkapa nije dovoljno dugačka niti topla da bi zagrejala vrat koji je uvek go. Zato nam služi grejač vrata i koristi se kada su niže temperature. Istovremeno će sprečiti strujanje hladnog vazduha oko kragne i ispod kacige.
Ovo je mali i jeftin komad opreme koji puno znači ako se vozite u različitim vremenskim uslovima. Dobra praksa je da ga držite u prtljagu motocikla.
Ponekada je teško oceniti kakvo će vreme biti pa je dobro da bude pri ruci. Postoje i tanke letnje varijante koje su dobre za zaštitu vrata od jakog sunca i eventualnih nezgodnih uboda insekata.
Gde da stavite ključeve, telefon, dokumenta? Pa u tank torbu.
Ova oprema spada pod "pomoćni prtljag". Kako joj naziv kaže, to je torba koja se montira na tank, odnosno rezervoar motocikla.
Zašto je dobra? Omogućuva da sve sitne stvari možete spakovati u tank torbu umesto da ih vucarate po raznim džepovima. Na primer, stajete ispred naplatne rampe. Skidate rukavice, pa tražite u kom džepu je novčanik, pa mora da se migoljite ili ustanete sa motocikla da bi izvukli novčanik iz džepa, platite.
Onda novčanik treba ponovo lepo da spakujute i zatvorite džep da ga ne izgubite usput. Navlačite rukavice i gas. Sa tank torbom, sve što vam često treba je na dohvat ruke ispred vas. Telefoni, naočare, rezervna potkapa, flašica vode, sve ide u tank torbu.
Kakvih sve ima? Ima raznih. Od manjih, zapremina oko 5 litara pa sve do 25 litara. Ukoliko ćete tank torbu koristiti za sitnice kao što smo opisali i još nekoliko uređaja, preporuka je da bude zapremine oko 15 litara.
Postoje različiti tipovi montiranja. Na magnete, gde magneti hvataju rezervoar. Vezivanje kajševima za motocikl i treći tip gde tank torba ima tipski prihvat "na klik" sa adapterom koji se montira na čep rezervoara.
Magneti su laki za korišćenje i praktični. Imaju manu da grebu lak na rezervoaru i ne mogu se koristiti na motociklima koji imaju plastični rezervoar.
Kajševi su klasično rešenje, ali pomalo nepraktični kada se tank torba montira i demontira prilikom sipanja goriva. Takođe mogu da oštete lak.
Adapter je najpraktičnije rešenje. Tank torba se kači na adapter i nema grebanja laka. Mana je visoka cena takvih torbi. Mogu ići i do 200 eura sa adapterom.
Ko jednom proba aktivni veš, retko više vozi bez njega. Može i bez njega, ali naš savet je da ovaj komad opreme imate u arsenalu.
To je dugačak veš, gornji i donji deo koji se oblači kao prvi sloj. Znamo šta ste pomisli. Još mi i to treba da oblačim po vrućini.
Fora kod ovog veša je u njegovoj funkciji. Kada se znojite tokom vožnje motocikla, aktivni veš hvata vlagu, odvodi je dalje od kože na veću površinu tekstila gde se brzo suši. Dakle, sa aktivnim vešom nećete biti mokri i zalepljeni za opremu već suvi i sveži.
Na kraju dana kada završite vožnju, veoma se lako pere ručno pod česmom i brzo suši.
Na tržištu ih ima milion, potražite ih u radnjama sportske opreme. Ne moraju biti specifično konstruisani za motocikl. Cene se kreću od nekih 2.000 dinara, pa na gore.
Svako ko vozi skuter može značajno da produži upotrebu istog tokom godine. Kecelja je deo namenske opreme koja se vezuje za skuter. Ona pokriva donji deo tela vozača čime ga štiti od vetra i hladnoće.
Zbog svoje konstrukcije, skuteri dozvoljavaju ovakav komad opreme. Zato su skuteri u ogromnoj prednosti kada je u pitanju svakodnevna vožnja van sezone u odnosu na motocikle.
Postoji veliki broj modela kecelja. Od univerzalnih do specifičnih za skuter na koji se montiraju. Od toga zavisi i cena
Naravno! Uvek smo zagovarali stav da je oprema primarna stvar kada je u pitanju motociklizam.
Sva dopunska oprema koju smo naveli u tekstu je lako dostupna i povoljna. Sigurni smo da će vam nešto od navedene opreme olakšati višečasovne vožnje svog dvotočkaša.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.