Revolucija u automobilizmu: Stiže novi benzinski motor, ušteda na gorivu ići će i do 15 odsto

Ovakvi motori biće skuplji

14.11.2025. 15:40
  • Podeli:
nemački automobili profimedia-1045491092-68fa1b09383de.webp Foto: HENDRIK SCHMIDT / AFP / Profimedia

Od 2014. godine, V6 turbo motori u F1 koriste male pretkomore kako bi mogli da rade sa siromašnijim smesama goriva, bez gubitka performansi, a sada se istu tehnologiju Valvijet priprema za serijske automobile. 

Tehnologija bi trebalo da bude spremna za upotrebu u običnim automobilima u roku od 4 do 5 godina, ali će i cena takvih motora biti viša.

Koja se tehnologija koristi

Da bi tehnologija radila u običnom benzinskom motoru, koristi se pretkomora. To je mali prostor na vrhu motora gde se prvo pali deo smese goriva. Kroz male, pažljivo postavljene rupe, vatra se širi u glavni cilindar i pali veću, razređenu smesu. Rezultat je brže i ravnomernije izgaranje – nešto što je inače teško kada je smesa siromašna. 

U Formuli 1 visoke emisije azotnih oksida nisu bitne, ali za obične automobile tehnologija se mora prilagoditi kako bi bila u skladu s propisima o emisijama. Valviljet je osmislio rešenje koje razvijaju i druge firme.

Valvijet je stvorio aktivnu pretkomoru koja dobiva vlastitu smesu goriva, savršeno uravnoteženu za optimalno izgaranje, izveštava Automobile Magazine. 

Kako će motor raditi

Osigurava da motor ima glatko i stabilno izgaranje, čak i u praznom hodu ili pri malom opterećenju – situacijama u kojima će slični sistemi često zakazati. 

Pametni nepovratni ventil kontroliše smesu, osiguravajući da uvek ide iz pretkomore u glavni cilindar. 

Sistem ima tri glavna dela: kompresor, mešač vazduha i goriva te pretkomoru sa vlastitim injektorom i svećicom. 

Smesa u cilindru može sadržavati do 50% recirkulacije izduvnih gasova (EGR), što bi inače otežalo paljenje. 

Međutim, zahvaljujući dugim konusima za paljenje iz pretkomore, sjesa ravnomjerno izgara, a testovi pokazuju 10-15% nižu potrošnju goriva. Napredna tehnologija zahteva modifikovane glave cilindara i neke dodatne komponente. Prema Valvijetu, to košta nekoliko stotina evra više po motoru, piše Revija HAK.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()