Srbija se razvija: Deonica auto-puta Pakovraće-Požega otvorena za saobraćaj

Skoro trećinu trase čine mostovi i tuneli

06.07.2025. 12:53
  • Podeli:
auto-put miloš veliki, otvorena deonica pakovraće-požega, 6 jul 2025 - TANJUG STR (2)-686a5a6112f4e.webp Foto: TANJUG/STR

Nova deonica auto-puta E-763 "Miloš Veliki" od Pakovraće do Požege, u dužini od 19,56 kilometara, otvorena je danas za saobraćaj, kao što je juče i najavljeno, oko 12 časova. Deonica sa dva najduža drumska tunela u Srbiji - Laz i Munjino brdo, svečano je otvorena u subotu, a predsednik Aleksandar Vučić je tom prilikom poručio da je Srbija jaka država sa razvijenom infrastrukturom i najmodernijim i najbezbednijim auto-putevima.

"Danas su sve bivše staze i bogaze, pune rupa i kontra nagiba, postale najmoderniji i najbezbedniji auto-putevi u našoj Srbiji. Neka lepa naša srpska mesta delovala su nam katkad zaista daleko i skoro pa nedogledno. Sada je Srbija jaka država, razvijene infrastrukture, koja će se u godinama koje dolaze još više modernizovati", istakao je Vučić.

Putarina na novoj deonici od Pakovraće do Požege neće se naplaćivati do 15. jula

35 mostova i 4 nadvožnjaka

Karakteristično za ovu deonicu je što prolazi kroz veoma težak geografski teren i zbog čega su izgrađeni brojni tuneli i mostovi, pa skoro trećinu trase čine mostovi i tuneli.

Na celokupnom projektu je projektovano 35 mostova ukupne dužine 5.196 metara, četiri nadvožnjaka ukupne dužine 592 m (tri mosta na lokalnim putevima nakon silaska sa denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 180 metara.

Projektovano je i četiri nadvožnjaka u sklopu denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 1.075m i to: 13 mostova dužine preko 100 metara, a najduži most 478 metra, šest mostova dužine od 25-100 m, 16 jednorasponskih mostova dužine od 10-25 m.

Most preko Zapadne Morave je jedinstven u odnosu na ostale, jer premošćuje reku rasponom od 80 metara, a ukupne dužine je 330 m.

Skoro 2 miliona metara kupnih nasipa

Izgrađeno je 1.912.000 m3 nasipa i tri kompletne saobraćajne petlje, koje će omogućiti rasterećenje postojeće obilaznice oko Čačka.

Deo od Pakovraće do Požege u sastavu je deonice Preljina - Požega  dužine 30,96 kilometara, od čega je 11,4 kilometara deonice Preljina-Pakovraće puštena u saobraćaj 2022. godine.

Deonica Preljina - Požega nadovezuje se na već izgrađeni auto-put "Miloš Veliki" koji je u saobraćaju od Surčina do Preljine, u punom profilu auto-puta sa pripadajućim objektima, petljama, tunelima i mostovima.

Finansijer ove deonice je Vlada Srbije - Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastukture, a investitor JP Putevi Srbije.

450 miliona evra i tri tunela

Izvođač radova je "China Communications Construction Company", a ugovorena vrednost cele deonice od Preljine od Požege iznosi 523.530.000 dolara (450 miliona evra).

Topografski i geomorfološki uslovi su zahtevali potrebu za projektovanjem i izgradnjom ukupno tri tunela: Trbušani, Laz i Munjino Brdo. 

Tunel Trbušani nalazi se u prvoj trećini deonice. Dalje trasa prelazi preko Zapadne Morave i penje se obroncima planine Ovčar i Jelice. 

Kroz planinu Jelicu probija se tunel Laz. Zatim se trasa spušta prema Lučanima kroz Markovicu i Negrišore. Posle Lučana prolazi kroz brdski masiv tunelom Munjino Brdo do mesta Prilipac, gde je i završetak deonice.

Odvojene tunelske cevi

Sva tri tunela su projektovana sa po dve odvojene tunelske cevi, svaka za jedan saobraćajni smer. 

Dužine tunelskih cevi tunela Trbušani su približno 300 metara. 

Dužine tunelskih cevi tunela Laz su približno 2.700 m i 2.900 m (dužina leve cevi po osovini leve cevi je 2.842,57m, a dužina desne cevi 2.662,33m).

Prema podacima Puteva Srbije, osovinsko rastojanje tunelskih cevi je od minimalno 35 do najviše 55 metara. 

Na trećini dužine tunela projektovani su vezni hodnici za prolaz vozila iz jedne u drugu tunelsku cev sa nišama za vozila u kvaru, kao i devet pešačkih poprečnih veznih hodnika na propisanim međurastojanjima, koji omogućavaju bezbednu evakuaciju u incidentnim situacijama. 

Pešačke staze i instalacije

Na srednjem delu ovog poprečnog hodnika za prolaz vozila, rezervisan je prostor za pogonsku trafostanicu.

Ispod pešačkih staza na obe strane kolovoza predviđen je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija.

Dužine leve i desne tunelske cevi tunela Munjino Brdo su u proseku 2.750 m, leve cevi 2.755,75 m, dok je desna cev nešto kraća, sa dužinom od 2.740,14 m.

Tunel Munjino Brdo je projektovan sa dve tunelske cevi za svaki pravac vožnje po jedna, odnosno kroz svaku tunelsku cev se odvija jednosmerni saobraćaj sa dve vozne trake.

Širina kolovoza u tunelu je 7.70 m. Osovinski razmak tunelskih cevi je oko 30 m. Visina saobraćajnog profila je H=4.75m. 

Sa obe strane kolovoza su projektovane službene pešačke staze, širine od 1,19m -1,24m. Ispod njih je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija. 

Poprečni pešački prelazi i havarijske niše

Poprečni pešački prolazi za prelazak pešaka iz jedne u drugu cev u slučaju vanrednog događaja u tunelu, su projektovani da mogu da propuste i interventna vozila i nalaze se na rastojanju od 220-280m.

Za svaku tunelsku cev su projektovana po dva proširenja za uklanjanje pokvarenih vozila - Havarijske niše. Poprečni vozni prolazi za propuštanje vozila iz jedne u drugu cev su deo tunela Munjino Brdo projektovani na međusobnom razmaku od 1.000 do 1.006 m u podužnom pravcu.

Tuneli Laz i Munjino Brdo predstavljaju trenutno najduže drumske tunele u Srbiji. 

Samo u prvom delu deonice od postojeće naplatne rampe "Preljina" do Pakovraća, koji je dužine 14,3 km, urađeno je izmeštanje elektroenergetskih, telekomunikacionih, vodovodnih i gasnih instalacija na ukupno 73 mesta.

Vitalna veza Srbije i Crne Gore

Auto-put E-763 Beograd-Južni Jadran služi kao vitalna veza između Srbije i Crne Gore, povezujući Beograd sa područjem Južnog Jadrana. Na širem planu, poboljšaće povezanost između Rumunije, Srbije, Crne Gore i Italije.

U Požegi je predviđena izgradnja saobraćajnog čvora po kome se deo autoputa odvaja za Kotroman i granični prelaz sa BiH. 

Projekat deonice Preljina-Požega auto-puta E-763 smešten je na južnom delu auto-puta E-763 u Srbiji. 

To je auto-put sa razdvojenim kolovozom sa ukupno četiri trake i sa projektovanom brzinom do 120 km/h. Projekat je prepoznat kao najizazovnija deonica za izgradnju na čitavom auto-putu E-763.

Tuneli su kritični objekti sa aspekta bezbednosti učesnika u saobraćaju i njihov značaj se ogleda u potencijalnim posledicama i razmerama vanrednih događaja koji se u njima mogu dogoditi.

Nadzor 24 časa

Svi tuneli na državnim putevima IA reda imaju ugrađene pametne sisteme osvetljenja, izmenljivu saobraćajnu signalizaciju i video nadzor, dok oni duži od 500 metara imaju sve neophodne sigurnosne sisteme za dojave i otkrivanje požara, sistem kontrole kvaliteta vazduha, ventilacije i odimljavanja tunela, hidrantsku mrežu za gašenje požara, javni razglas za prenošenje poruka korisnicima, SOS telefone, PP aparate... 

Nadzor i upravljanje objektima se vrši 24 časa svakog dana iz operativno upravljačkih centara prema jasno definisanim procedurama reagovanja u slučaju vanrednih događaja.

Sami vanredni događaji uključujući i saobraćajne nezgode mogu imati daleko veće posledice u tunelu i uticajnoj zoni tunela u odnosu na otvorenu deonicu, kako zbog specifičnosti prostora tako i zbog neadekvatnih reakcija učesnika u saobraćaju usled dodatnog stvaranja panike zbog ograničenog i zatvorenog prostora.

Važno je naglasiti da je brzina glavni uzročnik kritičnih događaja u tunelima i da se brzina kretanja vozila u tunelima snima. Ograničenje brzine prilikom vožnje kroz tunele je 80 km na čas i poštujući ograničenje brzine podižemo nivo bezbednosti saobraćaja u tunelu.

Visok broj incidentnih događaja, kao i veliki broj zabeleženih neadekvatnih reakcija korisnika puta ukazalo je potrebu za sprovođenjem edukativnih kampanja sa ciljem podizanja nivoa bezbednosti u saobraćaju na državnim putevima kroz edukaciju vozača i svih učesnika u saobraćaju i to kroz edukaciju vozača za bezbedno ponašanje u tunelima u redovnim uslovima odvijanja saobraćaja "Bezbedno kroz tunel", kao i kroz edukaciju vozača za bezbedno ponašanje u tunelima u slučaju vanrednih događaja koji mogu životno ugroziti učesnike u saobraćaju "U tunelu nismo sami".

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()