Zavrteće vam se u glavi: Cena tartufa u Srbiji ide i do 2.000 evra po kilogramu, evo gde se mogu naći

Retko koji proizvod nosi toliki finansijski potencijal po kvadratnom metru kao tartuf

15.10.2025. 14:25
  • Podeli:
tartufi pixabay-68ef94ec3aed9.webp Foto: Pixabay

Srbija raspolaže značajnim rezervama tartufa, posebno u područjima pored reka i u šumama sa starim drvećem, i to širom zemlje – od Šumadije i Zapadne Srbije do Srema, Mačve, Južne Bačke i Banata. 

Trenutno je u toku i lov na beli tartuf, koji ubedljivo predstavlja najvredniju gljivu iz ove porodice.

Iako srpski tartufari već imaju uspostavljene kanale prodaje ovih skupocenih gljiva, pri čemu se značajan deo robe plasira u Istri ili na poznatoj italijanskoj pijaci tartufa, država ima priliku za znatno veći profit. 

U kontekstu izvoznih potencijala, retko koji proizvod nosi toliki finansijski potencijal po kvadratnom metru kao tartuf.

Stupanjem na snagu Sporazuma o slobodnoj trgovini između Srbije i Kine 1. jula 2024. godine, otvara se realna mogućnost da se srpski tartuf (beli i crni) pozicionira kao premium prehrambeni brend na tržištu sa milijardama potrošača, piše "Bizportal".

Da bi se ova šansa maksimalno iskoristila, neophodno je sprovesti ciljane mere, koje uključuju regulativu, sertifikaciju, logistiku i brendiranje.

Ipak, neki stručnjaci sugerišu drugačiji pravac:

"Kina je neprikosnovena kada su gljive u pitanju, oni su mnogo ispred celog sveta kada je ta vrsta kulture i proizvodnje u pitanju. Oni su najveći proizvođači gljiva, a pored same sirovine, oni su bogati i svim ostalim prerađevinama. Kini ne treba niko drugi na svetu što se tiče kvaliteta i količine gljiva, pa bi upravo zbog toga Srbija mogla da se okrene Evropi ili SAD-u. Ta tržišta mogla bi da budu mnogo bolja opcija za izvoz gljiva, njihovih prerađevina, kao i tartufa", izjavila je ranije Jelena Milošević iz Mikološko-gljivarskog saveza Srbije.

Pomaci na tržištu već su vidljivi. Mediji su pisali da u Srbiji već postoje registrovani sakupljači i proizvođači tartufa koji izvoze ili se pripremaju za izvoz. 

Domaće kompanije aktivno se bave prikupljanjem, preradom i prodajom svežih tartufa i prerađevina. Prisutnost na sajmovima, izložbama i regionalnim B2B sastancima, gde se promovišu premium proizvodi iz Srbije, dodatno potvrđuje postojanje tržišne potražnje.

Sledeći ključni korak, prema mišljenju struke, jeste standardizacija i sertifikacija, što podrazumeva uvođenje preciznih standarda kvaliteta, označavanja porekla i higijene, čime bi se izgradilo poverenje kod kineskih i drugih uvoznika. 

Nakon toga sledi profesionalno brendiranje i marketing. Uz kvalitetnu kampanju, vremenom bi "srpski tartuf" mogao postati prepoznatljiv brend, slično istarskom.

Neophodan segment razvoja je i obuka sakupljača, kako bi vremenom postali proizvođači, odnosno vlasnici mikoriziranih plantaža. Prednost takvih plantaža je u tome što one daju rezultate već nakon nekoliko godina. 

Investicije u plantažni uzgoj, uz očuvanje šumskog ekosistema i primenu agronomskih praksi, mogu Srbiji obezbediti stabilan izvoz u narednoj deceniji.

Zarada je izuzetno visoka: za crni tartuf slabijeg kvaliteta u Srbiji se može zaraditi od 50 do 100 evra po kilogramu. Beli tartuf je znatno profitabilniji, s cenom koja se kreće od 800 do 2.000 evra po kilogramu. Najređi i najkvalitetniji primerci belog tartufa mogu dostići cenu i do 5.000 evra po kilogramu.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()