Ovaj slučaj deo je šire istrage koja je poslednjih godina obuhvatila i druge luksuzne brendove poput „Diora“, „Armanija“, „Valentina“ i „Alvijero Martinija“
Foto: ProfimediaModna kuća „Loro Pijana“ poznata kao „Kraljevi kašmira“, deo kompanije LVMH's, postala je peti luksuzni brend koji je stavljen pod sudsku upravu u Italiji zbog zloupotrebe radnika u lancima snabdevanja, u okviru istrage narušavanja ugled italijanske luksuzne robe.
Poznati italijanski modni brend „Loro Pijana“(Loro Piana) po nalogu suda u Milanu, stavljen je pod meru sudske uprave zbog sumnje za eksploataciju radnika u njegovim proizvodnom lancu.
Ovaj slučaj deo je šire istrage koja je poslednjih godina obuhvatila i druge luksuzne brendove poput „Diora“, „Armanija“, „Valentina“ i „Alvijero Martinija“. Iako su u pojedinim slučajevima ove mere kasnije ukinute, poruka je jasna: pravosuđe pojačava kontrolu nad radom velikih modnih kuća.
U središtu slučaja „Loro Pijana“ su optužbe da je kompanija nemarno omogućila teške uslove eksploatacije kineskih radnika. Istraga je pokazala da je modna kuća deo proizvodnje prepustila firmi „Evergrin fešn grup“ (Evergreen Fashion Group Srl), koja je potom angažovala drugu firmu, „Klover moda“ (Clover Moda Srl), koja je angažovala radnike u ilegalnim i opasnim uslovima.
Vlasnik „Klover mode“ je uhapšen u maju 2025. godine zbog sumnje na tešku zloupotrebu radne snage.
Prema nalazima tužilaštva, radnici, većinom bez dokumenata, radili su noću, tokom praznika, spavali u nelegalnim smeštajima i koristili mašine bez bezbednosne zaštite, a za sve to dobijali znatno manje od zakonski propisane plate.
Tužilaštvo takođe iznosi na videlo da ove modne kuće često plaćaju proizvod oko 100 evra, a prodaju ih u radnjama za 1.000 i 3.000 evra.
Uprava „Loro Pijane“ tvrdi da nije znala za postojanje dodatnog podizvođača, firme „Klover“, niti za uslove rada. Međutim, tužilaštvo smatra da kompanija tog ranga mora da poseduje mehanizme za kontrolu cele proizvodne mreže, uključujući i firme kojima se proizvodnja poverava, prenosi RTS.
Slučaj „Loro Pijana“ pokazuje promenu u pristupu pravosuđa: brendovi se više ne mogu predstavljati kao nevini naručioci jer su odgovorni za ceo lanac proizvodnje.
U industriji koja se ponosi „italijanskim kvalitetom“ i prestižom, ljudska prava i dostojanstvo radnika moraju postati deo proizvoda, ne samo etiketa na njemu.
Iako kompanije formalno sprovode kontrole, tužilaštvo tvrdi da su ti pregledi često površni i simbolični. U slučaju „Evergrin fešn grupa“, nije bilo provere da li zaista imju kapacitete da realizuju narudžbine. „Loro Pijana“ je raskinula ugovor tek nakon hapšenja vlasnika „Klovera“, što je dokaz neefikasne kontrole.
Profesor prava sa Univerziteta u Firenci, Emilio Santoro, nazvao je ovakve proizvodne mreže sistemom „kineskih kutija“, složenim i netransparentnim lancima u kojima odgovornost postaje neuhvatljiva. Male firme, koje često vode migranti, eksploatišu druge migrante bez regulisanog statusa u zemlji.
U istrazi se pominje i zloupotreba tzv. dekreta o radnim kvotama (decreto flussi), zakonskog mehanizma koji omogućava legalan ulazak stranih radnika u Italiju. Međutim, dešava se da poslodavci po dolasku radnika nestanu, ne pojave se na zakazanom terminu u prefekturi, i radnik ostaje bez dozvole boravka, primoran da radi „na crno“.
Neki poslodavci koriste posrednike u matičnim zemljama radnika, traže novac od porodica, a ako ne plate, sledi ucena, pretnje ili fizičko nasilje.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







