Ručni menjač postao je ugrožena vrsta
Foto: ProfimediaAnalizirajući brojke na glavnim evropskim tržištima i posebno Sjedinjenim Američkim Državama, očigledno je da ručni menjač postaje prošlost.
Automatski menjači postaju gotovo standard na mnogim tržištima, preteći opstanku automobila s ručnim menjačem.
Pored jasnog trenda, u prvom talasu prema SUV, a zatim i sa elektrifikovanim vozilima, očigledno je da ručni menjač gubi dah. Taj trend je pokrenut od kraja devedesetih u Sjedinjenim Američkim Državama, odnosno od kraja 2000-ih u ostatku sveta i čini se da je već sada nastala velika promena koja se čini nezaustavljivom.
Ako se osvrnemo na SAD, zemlja velikih vozila i nepreglednih autoputeva takođe je najveće tržište za automatske menjače. U stvari, Dženeral Motors je razvio prvi masovno proizvedeni automatski menjač, koji je predstavljen davne 1939. godine. Vozila s automatikom su bila poprilično popularna još početkom milenijuma, a danas su još popularnija.
Podaci pokazuju da je pre 25 godina gotovo 72 posto prodaje novih lakih teretnih vozila, uključujući popularne kamionete, imalo automatske menjače, dok je samo 28 posto imalo ručne menjače. Prošle godine, ručni menjači činili su samo 0,8 posto prodaje novih lakih teretnih vozila na američkom tržištu, postoci su koje je obradio Jato Dynamics.
U 2001. godini, gotovo svi putnički automobili registrovani na pet najvećih evropskih tržišta (Nemačka, Velika Britanija, Francuska, Italija i Španija) posedovali su ručni menjač. Podaci pokazuju da su u tom periodu automobili s ručnim menjačem činili 91 posto registracija na tih pet tržišta. Ovaj tip menjača bio je popularniji od automatskog, čak i među premijum i luksuznim brendovima.
U to vreme tehnologija nije bila toliko napredna kao danas, tako da su visoki troškovi razvoja direktno uticali na konačnu cenu. Automatski menjač bio je luksuzna opcija.

Međutim, kao i kod vazdušnih jastuka i mnogih drugih tehnologija u industriji, postepeno usvajanje pomoglo je smanjenju troškova i cena. Saobraćaj postaje sve gušći u velikim gradovima, dok vozači moraju upravljati i kontrolisati s više uređaja tokom vožnje. Automatski menjač je odgovor na ovu novu stvarnost zbog čega na velikim EU tržištima auto-škole prioritet edukacije daju vožnji s automatskim menjačem. Tek mali deo časova kandidat je obavezan da prođe i s ručnim menjačem kako bi se stekao utisak vožnje uz ručno menjanje brzine.
Prošle godine, automobili s ručnim menjačem činili su samo 29 posto registracija na pet glavnih evropskih tržišta. Raspodela između mejnstrim i premijum brendova takođe pokazuje značajne promene.
U 2001. godini, premijum automobili s automatskim menjačem činili su 31 posto prodaje. Do 2024. godine dostigli su 97 posto. Među masovnim brendovima, promena je podjednako uočljiva - tržišni udeo automatskih menjača porastao je s 5 posto u 2001. na 63 posto prošle godine.
Dakle, ručni menjač je postao ugrožena vrsta. Izuzeci su uglavnom mali gradski i određeni sportski automobili.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







