Može biti pogubno po menjač: Pet najčešćih grešaka koje većina ljudi pravi tokom menjanja brzine

Pazite na to kako vozite

04.07.2025. 23:59
  • Podeli:
ručni menjač - profimedia-0785047263-6707ea6f26fe5.webp Foto: Profimedia

Menjač je jedan od najosetljivijih delova automobila, a istovremeno i najviše zapostavljen. Dok većina vozača vodi računa o ulju u motoru i pritisku u gumama, način na koji koriste menjač često ostaje nesvestan – i opasan.

Jedan pogrešan potez može dovesti do kvara vrednog nekoliko hiljada evra, a u najgorem slučaju – do potpunog otkazivanja motora.

Prebrzo menjanje brzina 

Menjač funkcioniše na osnovu zupčanika koji se moraju precizno uskladiti. Kada prebrzo prebacujete iz jedne brzine u drugu, sinhronizacioni prstenovi nemaju vremena da izjednače brzine okretanja zupčanika. Rezultat?

Pojačano trenje, habanje i rizik od pucanja. Komadi metala završe u ulju, koje se tada više ne može koristiti za pravilno podmazivanje. Vremenom dolazi do oštećenja celog sistema prenosa.

Rešenje je jednostavno: menjajte brzine polako i odlučno. Tako ne samo da produžavate životni vek menjača, već i izbegavate skupe kvarove.

Prebacivanje u rikverc dok se vozilo još kreće

Koliko puta ste iz žurbe pokušali da ubacite u rikverc dok se automobil lagano kotrlja? To je jedna od najopasnijih stvari koje možete uraditi menjaču – naročito ručnom.

Brzina unazad najčešće nije sinhronizovana. Ako ne stanete potpuno pre prebacivanja, dolazi do struganja zupčanika i oštećenja čaura menjača. Kod automatskog menjača, trenje između kočionih traka i kvačila može znatno skratiti njegov vek trajanja. Uvek se potpuno zaustavite pre nego što ubacite u "R" ili pređete iz "R" u "D".

Držanje ruke na ručici menjača

Možda deluje bezazleno, ali oslanjanje ruke na ručicu menjača stvara konstantan pritisak na mehanizam. Taj dodatni teret opterećuje sinhrone prstenove, čaure i ležajeve, ubrzavajući njihovo trošenje. U vožnji, ruke treba da budu na volanu – ne samo zbog menjača, već i zbog vaše bezbednosti.

Nepravilno pritiskanje kvačila 

Ako kvačilo ne pritisnete do kraja ili ga ne aktivirate na vreme, menjač pokušava da prebaci brzinu dok zupčanici još nisu sinhronizovani. Rezultat su neprijatni zvuci, škripanje i potencijalno lomljenje zuba na zupčanicima.

U najgorem scenariju, dolazi do gubitka delova unutar menjača i potrebe za ozbiljnim intervencijama. Vožnja bez pravilnog korišćenja kvačila je kao da sečete put kroz šumu – uz mnogo otpora i oštećenja.

Zanemarivanje održavanja 

Mnogi proizvođači tvrde da je ulje u menjaču „doživotno“. Istina je da to „doživotno“ najčešće podrazumeva 200.000 km. Posle toga, ulje gubi svoje osobine, postaje zagađeno metalnim česticama i više ne može da štiti zupčanike.

Zato je važno da, čak i ako proizvođač to ne zahteva, sami organizujete zamenu ulja u menjaču – kako kod ručnog, tako i kod automatskog prenosa. Redovna provera nivoa ulja, kao i praćenje curenja, ključni su za dug životni vek vozila.

 

  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()