Pazite na to kako vozite
Menjač je jedan od najosetljivijih delova automobila, a istovremeno i najviše zapostavljen. Dok većina vozača vodi računa o ulju u motoru i pritisku u gumama, način na koji koriste menjač često ostaje nesvestan – i opasan.
Jedan pogrešan potez može dovesti do kvara vrednog nekoliko hiljada evra, a u najgorem slučaju – do potpunog otkazivanja motora.
Menjač funkcioniše na osnovu zupčanika koji se moraju precizno uskladiti. Kada prebrzo prebacujete iz jedne brzine u drugu, sinhronizacioni prstenovi nemaju vremena da izjednače brzine okretanja zupčanika. Rezultat?
Pojačano trenje, habanje i rizik od pucanja. Komadi metala završe u ulju, koje se tada više ne može koristiti za pravilno podmazivanje. Vremenom dolazi do oštećenja celog sistema prenosa.
Rešenje je jednostavno: menjajte brzine polako i odlučno. Tako ne samo da produžavate životni vek menjača, već i izbegavate skupe kvarove.
Koliko puta ste iz žurbe pokušali da ubacite u rikverc dok se automobil lagano kotrlja? To je jedna od najopasnijih stvari koje možete uraditi menjaču – naročito ručnom.
Brzina unazad najčešće nije sinhronizovana. Ako ne stanete potpuno pre prebacivanja, dolazi do struganja zupčanika i oštećenja čaura menjača. Kod automatskog menjača, trenje između kočionih traka i kvačila može znatno skratiti njegov vek trajanja. Uvek se potpuno zaustavite pre nego što ubacite u "R" ili pređete iz "R" u "D".
Možda deluje bezazleno, ali oslanjanje ruke na ručicu menjača stvara konstantan pritisak na mehanizam. Taj dodatni teret opterećuje sinhrone prstenove, čaure i ležajeve, ubrzavajući njihovo trošenje. U vožnji, ruke treba da budu na volanu – ne samo zbog menjača, već i zbog vaše bezbednosti.
Ako kvačilo ne pritisnete do kraja ili ga ne aktivirate na vreme, menjač pokušava da prebaci brzinu dok zupčanici još nisu sinhronizovani. Rezultat su neprijatni zvuci, škripanje i potencijalno lomljenje zuba na zupčanicima.
U najgorem scenariju, dolazi do gubitka delova unutar menjača i potrebe za ozbiljnim intervencijama. Vožnja bez pravilnog korišćenja kvačila je kao da sečete put kroz šumu – uz mnogo otpora i oštećenja.
Mnogi proizvođači tvrde da je ulje u menjaču „doživotno“. Istina je da to „doživotno“ najčešće podrazumeva 200.000 km. Posle toga, ulje gubi svoje osobine, postaje zagađeno metalnim česticama i više ne može da štiti zupčanike.
Zato je važno da, čak i ako proizvođač to ne zahteva, sami organizujete zamenu ulja u menjaču – kako kod ručnog, tako i kod automatskog prenosa. Redovna provera nivoa ulja, kao i praćenje curenja, ključni su za dug životni vek vozila.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.