Ovakvo ponašanje jedno od najiritantnijih na auto-putu, a nije ni bezbedno: Znate li čemu služi leva traka?

Mnoge vozače, pa čak i one iskusne, treba s vremena na vreme podsetiti na određena pravila u saobraćaju, kao i da leva traka na auto-putu nije traka za vožnju, već isključivo za preticanje

04.06.2025. 12:24
  • Podeli:
auto-put 9 januar autoputevi RS-6717a8d3ec4ef.webp Foto: Autoputevi Republike Srpske

Na srpskim auto-putevima neretko imamo priliku da vidimo praksu nepropisnog korišćenja leve trake, poznate kao "brza traka". Mnogi vozači ostaju u njoj duže nego što bi smeli, nesvesni da time krše zakon, ugrožavaju saobraćaj i povećavaju rizik od udesa pri velikim brzinama. 

Najgore od svega je kad još zauzmu brzu traku i onda tako voze kilometrima sporije nego ovi iz srednje, što osim što iritira sve ostale vozače, nije ni bezbedno, jer se po pravilima - sa desne strane ne pretiče, već sa leve.

Mnoge vozače, pa čak i one iskusne, treba s vremena na vreme podsetiti na određena pravila u saobraćaju, kao i da leva traka na auto-putu nije traka za vožnju, već isključivo za preticanje.

Šta kaže zakon

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije, član 46. jasno propisuje:

"Vozač koji se kreće srednjom ili levom saobraćajnom trakom, dužan je da se, po obavljenom preticanju, čim to omogući bezbedno uključivanje, vrati u desnu traku".

Vožnja levom trakom mimo preticanja predstavlja prekršaj koji može biti sankcionisan novčanom kaznom, ali i kaznenim poenima, jer se time remeti saobraćajni tok i narušava bezbednost.

Zašto je vožnja levom trakom opasna

Iako mnogi primenjuju vožnju levom trakom, ova navika je loša iz više razloga.

1. Blokiranje bržih vozila

Vozači koji neprestano voze levom trakom sprečavaju druge učesnike u saobraćaju da bezbedno pretiču, što može da izazove nagla kočenja i opasna preticanja sa desne strane.

2. Povećanje rizika od lančanih sudara

Na auto-putu gde su brzine visoke, svaka greška ima ozbiljne posledice. Kada neko bez razloga usporava u levoj traci, vozači iza mogu da zakasne sa reakcijom.

3. Nervoza i agresivna vožnja

Nepropisna vožnja levom trakom često izaziva frustraciju kod drugih učesnika, što može da dovede do bespotrebnog blicanja, sviranja i rizičnih manevra koji dodatno ugrožavaju bezbednost.

Kako pravilno i bezbedno preticati

Prilikom preticanja na auto-putu, potreban je poseban oprez, a ovo je nekoliko stvari na koje bi trebalo da obratite pažnju.

  • Uverite se da imate dovoljno prostora ispred i iza pre nego što pređete u levu traku.
  • Uključite migavac, signalizirajte svoju nameru.
  • Obavite preticanje bez zadržavanja i vratite se u desnu traku čim je to bezbedno.
  • Ne vozite paralelno sa drugim vozilom, posebno ne dugo – preticanje treba da bude brzo i efikasno.

Podsetimo, preticanje sa desne strane je dozvoljeno samo u jasno definisanim slučajevima – naročito kad vozilo skreće ulevo ili na putevima sa više traka u istom smeru.


 

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()