Procenjuje se da je evropsko tržište polovnih automobila vredno 635 milijardi evra
Foto: PixabayMilijarde evra Evropa godišnje gubi zbog prevara sa polovnim automobilima. Tržište i dalje obeležavaju prakse s prevarama koje štete potrošačima i evropskoj ekonomiji.
Procenjuje se da je evropsko tržište polovnih automobila vredno 635 milijardi evra. Međutim, dostupni podaci pokazuju da 4,9 posto polovnih vozila koja se prodaju imaju lažnu kilometražu, a 40 posto ima skrivenu štetu.
Nedovoljno transparentni podaci ukazuju da bi procenti bili i veći. Naime, godišnji trošak na račun ovih prevara procenjuje se na 5,3 milijarde evra, sa istorijskim vrhuncem koji je Evropski parlament procenio na 8,77 milijardi evra.
Pored finansijskih gubitaka, nedostatak transparentnosti u vezi s istorijom vozila i zahteva za naknadu štete pokreće velika pitanja sigurnosti na drumovima. I uprkos činjenici da neke države članice imaju napredne sisteme praćenja, fragmentirani zakonodavni okvir i restriktivno tumačenje pravila o zaštiti podataka (GDPR) omogućavaju da prevare opstanu.
"Prevaranti iskorišćavaju preširoko tumačenje ličnih podataka u GDPR-u", kaže Rokas Medonis, izvršni direktor litvanske kompanije za proveru istorije vozila carVertical.
"Evropa mora pronaći ravnotežu između privatnosti i transparentnosti, inače propuštamo priliku da izgradimo funkcionalno i sigurno jedinstveno tržište za sve", dodaje Medonis.
Medonis ističe da mnoge zemlje ne digitalizuju niti dele bitne podatke o kilometraži i oštećenjima. Osim toga, ne postoji usklađen sistem za praćenje hstorije vozila na nivou EU, što znači da mnoge prevare ostaju neotkrivene, posebno u slučaju automobila koji menjaju vlasnika preko granica.
Zemlje poput Nemačke, Belgije i Holandije koriste sofisticirane sisteme za borbu protiv prevara na domaćem terenu, kao što su RDW, Car-Pass ili Nationale Auto Pas, ali ograničavaju pristup ovim informacijama u slučaju izvoza. Nemačka, na primer, izvozi skoro dva miliona polovnih vozila godišnje, ali zvanično prijavljuje šest puta nižu brojku. Nedostatak transparentnosti pripisuje se GDPR-u, koji ograničava korišćenje i razmenu podataka čak i kada su rizici za privatnost minimalni.
Ovaj pristup zatvorenih vrata, kažu stručnjaci, samo štiti unutrašnje tržište, ali čini kupce iz drugih država članica, posebno iz centralne i Istočne Evrope, ranjivim.
S druge strane, zemlje poput Švedske i Finske pokazuju da transparentnost može koegzistirati s poštovanjem privatnosti. Vlasti u ovim zemljama omogućavaju jednostavan pristup istoriji vozila, uključujući informacije o kilometraži, prethodnim vlasnicima i tehničkim pregledima. Štaviše, ovi podaci su priloženi vozilu čak i kada se izvozi.
Britanci provode sličnu strategiju, omogućavajući javnosti pristup bitnim podacima o registrovanim vozilima, čime podržavaju aktivno tržište tehničkih podataka i štiti potrošače od prevare.
Kako bi se suprotstavili ovom fenomenu na evropskom nivou, stručnjaci pozivaju na harmonizaciju zakonodavstva o podacima o vozilima, pojašnjenje interakcije između GDPR-a i Direktive o otvorenim podacima i olakšavanje prekogranične razmene informacija. Pitanje koje EU mora sebi postaviti je jednostavno: da li radije štitimo podatke koji nisu zaista lični ili potrošače koji rizikuju kupovinu nesigurnih i manipulisanih vozila?
Dok god odgovor ne bude jasan i usklađen na nivou EU, tržište polovnih automobila u Evropi ostaće ranjivo, a prilika za povrat milijardi evra godišnje ostaće neiskorišćena.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







