UNA proverava: Da li nam treba novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju ili doslednost primene u praksi?

Na putevima Srbije u 2024. dogodilo se više od 30 hiljada saobraćajnih udesa u kojima je poginulo više od 500 ljudi.

Autor: Marija Milićević
19.02.2025. 21:14
  • Podeli:

U izradi je Novi zakon o bezbednosti saobraćaja, koji bi trebalo da stupi na snagu sredinom ove godine, a doneo bi neka potpuno nova pravila.

Nacrtom novog zakona predlaže se, između ostalog, da probne dozvole budu zamenjene standardnim, ali sa posebnim kodom koji ukazuje na ograničenja. To bi mladim vozačima omogućilo da upravljaju vozilima i u inostranstvu.

Predlog je i da vozači uz elektronski potpis ostvaruju uvid u evidenciju  prekršaja.

Ono što je izazvalo veliku pažnju javnosti jeste pravilo da se konzumiranje alkohola više neće tolerisati, ali to bi važilo za određenu kategoriju vozača.

„Pored već postojeće nulte tolerancije, postojaće i za vozače koji upravljaju vozilom, a deca se nalaze u njima. Zašto smo se opredelili za ovu pravnu normu, zato što želimo da zaštitimo pre svega decu“, ističe pukovnik Zlatko Belencan.

Pravnici kažu da ni najbolji zakon neće dati rezultata ako se bude primenjivao selektivno i nedosledno.

„Nisam protivnik donošenja novog zakona, ako bi nam taj zakon po svojoj sadržini i strukturi bio bolji od postojećeg, ali opet smatram da je gledanje u zakon kao u magično rešenje veoma pogrešno i da fokus uvek treba da bude na pravilnoj, doslednoj i potpunoj primeni zakona. Postojećeg ili onog za koji se najavljuje da će biti donet“, kaže advokat za saobraćaj i prekršajno pravo Vladimir Miljević.

Teško je izvući jedan uzrok negativnih tendencija u bezbednosti saobraćaja, ali stručnjaci smatraju da bi bolja edukacija mladih to mogla da promeni.

„Jednostavno se čeka taj trenutak kada neko kreće u auto-školu, da u toj auto-školi nauči sve ono što je potrebno da bi bio bezbedan vozač, a to je praktično nemoguće“, kaže profesor Saobraćajnog fakulteta Boris Antić.

„Pre svega trebamo kao celo društvo da uložimo mnogo napora, ali mnogo, od vrtića, osnovne škole, srednje škole, a pre svega porodice. U porodici mora da se neguje saobraćajna kultura“, stava je Belencan.

Profesor Antić smatra da u Srbiji ne postoji dobar sistem rada sa vozačima koji su već stekli vozačku dozvolu.

„Šta se desi ako neki mlad vozač prekrši neko pravilo - pa ne dogodi se ništa. Znači on će možda dobiti neku sankciju, možda će on nešto da plati i to će biti završeno, ali niko ga nije pozvao i rekao mu: momak, ti si uradio nešto što je protivzakonito. Narušio si neku normu, koja je i zakonska i moralna, mogao si da nekog ugroziš i tako dalje. Dakle ono što je najvažnije, mi u Srbiji moramo da razvijemo jedan dobar sistem koji će kod ljudi razvijati svest i savest o bezbednosti saobraćaja“, naglašava profesor Antić.

U izradu Nacrta zakona MUP je od samog početka uključio i širu i stručnu javnost, a svi građani svoje predloge, primedbe i ideje mogu dostaviti na adresu zobs.predlozi@mup.gov.rs.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()