Stručnjaci se slažu da upotreba AI u obrazovanju stalno raste i da će se dalje širiti.
Foto: ShutterstockUpotreba veštačke inteligencije među nastavnicima varira širom Evrope, pri čemu neke zemlje pristupaju tehnologiji opreznije, prema Međunarodnoj anketi o podučavanju i učenju (TALIS) Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD).
Većina nastavnika koristi AI uglavnom za pripremu nastave, a stručnjaci očekuju da će se upotreba povećavati, uz upozorenje da je neophodno koristiti AI odgovorno, prenosi Juronjuz.
U 32 zemlje, udeo nastavnika u nižim razredima u srednjim školama koji su 2024. godine koristili AI kreće se od 14 odsto u Francuskoj do 52 odsto u Albaniji.
Prosek u Evropskoj uniji (EU-22) iznosi 32 odsto, dok je u OECD-u (27 zemalja) 36 odsto.
U anketi se upotreba AI definiše kao korišćenje za predviđanja, predloge odluka ili generisanje teksta i obuhvata upotrebu AI u nastavi ili za olakšavanje učenja tokom 12 meseci pre istraživanja.
Ne izdvajaju se jake regionalne razlike, mada generalno zemlje Zapadne Evrope imaju nižu upotrebu AI među nastavnicima u poređenju sa Zapadnim Balkanom i Istočnom Evropom.
Portparol Organizacije Ujedinjenih nacija za obrazovanje, nauku i kulturu (UNESCO) istakao je da su vlade usvojile različite politike u vezi sa AI u obrazovanju, što utiče na svest i upotrebu AI među nastavnicima u Evropi.
"Neke zemlje su bile aktivnije u donošenju nacionalnih AI strategija koje uključuju i sektor obrazovanja, dok su druge zauzele oprezniji stav prema veštačkoj inteligenciji i korišćenju generativne AI u učionicama, uvodeći stroža pravila u zavisnosti od uzrasta učenika", rekao je portparol za Juronjuz.
Ben Herc i Antoan Bilgin iz Juropijen skulneta ističu da velike razlike u upotrebi AI odražavaju razlike u obrazovnim politikama i kulturi, pri čemu neke zemlje imaju znatno oprezniji pristup.
Na primer, Francuska je ove godine počela sa uvođenjem obavezne obuke o AI u državnim školama, što je usledilo nakon perioda obuhvaćenog istraživanjem TALIS-a.
"Oprez, nejasna pravila i ograničena infrastruktura verovatno su razlozi sporijeg prihvatanja, naročito kada je reč o novoj i kontroverznoj oblasti poput AI", dodali su oni.
Prema Martini Di Ridolfo iz Evropskog sindikata obrazovanja (ETUCE), razlozi za razlike mogu biti obuka, obim posla, nedostatak nastavnika, lična motivacija i radoznalost.
Među nastavnicima koji koriste AI, u proseku u EU-22, gotovo dve trećine (65 dosto) kaže da ga koriste kako bi efikasno naučili i rezimirali određenu temu, a 64 odsto koristi AI za kreiranje planova časova ili aktivnosti, što znači da se AI najviše koristi za pripremu nastave.
Stručnjaci se slažu da upotreba AI u obrazovanju stalno raste i da će se dalje širiti.
Takođe, upozoravaju da odgovorna upotreba, jasne smernice i svest o mogućim rizicima moraju da budu deo tog procesa.
Herc i Bilgin napominju da će se vremenom AI sistemi verovatno sve više direktno koristiti u radu sa učenicima, na primer za predlaganje personalizovanih aktivnosti ili pružanje povratnih informacija u realnom vremenu.
"Ali nastavnici treba da ostanu ključna veza između učenika i tehnologije, kako bi se očuvala njihova uloga u etičkom nadzoru i brizi", navode oni.
UNESCO naglašava da nastavnici moraju da imaju centralnu ulogu kako upotreba AI u obrazovanju raste.
"AI alati moraju da dopunjuju, a ne da zamenjuju nastavnike, a njihova upotreba treba da bude u skladu sa etičkim standardima i obrazovnim ciljevima, štiteći autonomiju i privatnost nastavnika i učenika", poručuju iz UNESCO-a.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







