Da li je tragedija kod Ovčar Banje mogla da se spreči? Stručnjak za UNU objašnjava kako radi panik-taster

Nesreća u Ovčarsko-kablarskoj klisuri uznemirila je celu Srbiju

28.11.2025. 17:17
  • Podeli:

Jedan poziv za pomoć, jedan signal iz automobila i mnogo pitanja bez odgovora. Govorimo o panik-tasteru, opciji koju uglavnom svi vidimo, ali malo ko razume.

Posle slučaja smrti Ane Radović (20) i vozača Aleksandra Masalušića (37) u saobraćajnoj nesreći u Ovčarsko-kablarskoj klisuri, pokušavamo da otkrijemo šta je zakazalo i da li taj sistem može da spreči buduće tragedije, kao i kome nakon njegovog aktiviranja zapravo šaljemo poziv.

Odgovore na pitanja dao nam je u emisiji "Podne" direktor asocijacije za ispitivanje vozila DEKRA Velimir Jeremić.

Jeremić objašnjava da je elektronska pomoć deo obavezne opreme u svim automobilima koji se prodaju u Evropskoj uniji usaglašeno sa evropskom kancelarijom UN, globalnom regulativom od 1. aprila 2018. godine.

"Bitno je da se ova oprema nalazi u automobilima koji su proizvedeni od tog datuma u EU. To je deo benefita, zahteva, da vozila moraju da imaju sistem bezbednosti. Direktiva predviđa da postoji lokalni centar za reakciju i povratni poziv. Sistem funkcioniše tako što putem satelitske mreže, odnosno praćenja i lokalnih baznih stanica mobilne telefonije u slučaju nastanka saobraćajne nezgode, sistem automatski šalje obaveštenje tom centru da je to vozilo sa određenim brojem šasije imalo saobraćajnu nesreću u pravcu kretanja i vremenu", objašnjava za UNU Jeremić i dodaje:

"Sistem ne može da vas prati, neće reći gde ste bili i šta ste radli. Ovo se aktivira u trenutku kada se dešava udes, kada aktiviraju vazdušni jastuci", kaže Jeremić.

On je objasnio da posle toga operater poziva automobil preko zvučnika koji postoji u automobilu da proveri kako su putnici glasovnom komunikacijom, a onda aktivira ostale službe.

"To je takozvani 112, kao što je u Americi 911. Dodatno je stavljena mogućnost, to je to crveno dugme o kome se govori gde putnik ili vozač mogu manuelno da pritisnu dugme i uspostave vezu sa centrom", objašnjava on.

Panik tasteri su nevidljivi čuvari na putevima, jer mogu da osiguraju najbržu moguću pomoć u slučaju saobraćajne nezgode, ističu stručnjaci. Ipak, Jeremić je objasnio da je reč o naprednoj opciji koja je obavezna, ali da kompletan sistem pomoći tek treba da zaživi u Srbiji.

"Zavisno od vrste brenda koji koristite, mnogi prodavci odnosno predstavnici proizvođača imaju ugovorene regionalne kol-centre, pa ćete vi dobiti neki kol-centar koji je možda u Hrvatskoj ili u nekoj lokalnoj zemlji, gde ljudi govore naš jezik, koji će vam dati neku pomoć i onda će oni, to zakonodavstvo EU, dozvoljava, kao umešač, kao posrednik, obavestiti nadležne organe Srbije", objašnjava proces Jeremić za UNU.

Dom zdravlja Čačak potvrdio je da je njihova služba hitne pomoći primila takozvani panik poziv u nedelju uveče, kada su u teškoj saobraćajnoj nesreći stradali dvadesetogodišnja devojka i muškarac koji je upravljao vozilom koje je sletelo s puta.

Nadležne službe nisu uspele da ih lociraju posle nezgode. U saopštenju piše da je poziv upućen preko govornog automata na broj 194 na engleskom jeziku, da njegov sadržaj tehnički nije bio baš jasan, jer nije bila navedena tačna lokacija gde bi, kako se navodi, ekipa odmah mogla da postupi i izađe na teren.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()