Nastavljaju se tragedije na srpskim putevima: Profesor Smajlović za UNU o propustima u bezbednosti saobraćaja

Još uvek se nismo oporavili od prethodne tragedije u kojoj je stradala tročlana porodica, a već pričamo o novoj

Autor: Web UNA TV
29.10.2025. 22:00
  • Podeli:

U proteklih nekoliko dana došlo je do dve teške saobraćajne nesreće u kojima su četiri osobe izgubile život. O saobraćajnim nesrećama i tragedijama na srpskim putevima razgovarali smo sa profesorom Saobraćajnog fakulteta Emirom Smajlovićem

Još uvek se nismo oporavili od prethodne tragedije u kojoj je stradala tročlana porodica, a već pričamo o novoj. Jutros oko pola četiri na auto-putu Beograd-Novi Sad dogodila se saobraćajna nesreća u kojoj je jedno dete poginulo, kada je kombi, koji je prevozio decu, posle naplatne rampe sleteo sa puta, probio ogradu i upao u kanal.

Profesor Smajlović navodi da postoje ogromni problemi u sistemu bezbednosti saobraćaja. On naglašava da i čak kada vozač greši, to nije samo njegova greška već i greška celog sistema koji mu je dozvolila da to čini.

"Sistem bezbednosti saobraćaja nije samo pojedinac, odnosno vozač koji greši, već ceo sistem - donosioci odluka koji mu omogućavaju da to i čini. Počev od obuke kandidata, monitoringa, kažnjavanja tog vozača, praćenja tokom njegove vožnje i slično. Mi smo poslednjih godina svedoci urušavanja sistema bezbednosti saobraćaja, urušavanja institucija, na način da država tome aktivno doprinosi kroz zakonska rešenja koja nisu dobra. Na primer, 2018. godine je drastično povećan prag za nasilničku vožnju, kao rezultat toga imamo povećanu agresivnost u saobraćaju i ekstremno kršenje propisa. Takođe, 2023. godine je izmenjen zakon na način da je praktično ukinuto finansiranje bezbednosti saobraćaja lokalnih samouprava", objašnjava Smajlović.

Kako je tokom dana za UNU rekao potpukovnik Uprave Saobraćajne policije Dejan Stević, verovatno se radilo o umoru vozača. Međutim, nije reč o profesionalnom vozaču, niti organizovan prevozu - već o prevozu u privatnoj režiji, a za volanom je bio trener koji se sa ekipom vraćao sa puta. 

"Kada je u pitanju organizovani, autobuski prevoz deca, mi imamo poseban pravilnik koji na jako dobar i sistematičan način uređuje organizovani prevoz dece. U ovom slučaju se verovatno nije radilo o autobuskom prevozu, već o individualnom prevozu, tako da taj pravilnik ne može da se primeni na taj slučaj. Kada je u pitanju individualni prevoz, onda govorimo o opštoj primeni zakona koji se odnosi na sve druge vozače", pojasnio je profesor Smajlović za UNU.

Policija je od početka godine iz saobraćaja isključila čak 33 vozača koji je trebalo da voze đake na ekskurzije. Od toga je 11 njih bilo pod dejstvom alkohola, dok je čak 12 autobusa bilo tehnički neispravno.

"Ključna reč jeste odgovornost donosioca odluka, odnosno, kreatora sistema koji imaju mehanizme da utiču i odvrate pojedinca od činjenja prekršaja. Ti podaci svedoče o sklonosti društva da čini prekršaje i da izbegava odgovornost", kaže Smajlović.

Naš sagovornik je za kraj imao poruku za sve one koji će se i nakon ove tragedije ponovo naći u saobraćaju.

"Poruka jeste da slede pozitivne primere. Mladi vozači moraju imati uzore koji su pozitivni, koji su dobar primer prakse, a ne one druge koji zauzimaju centralna mesta u medijima i uzor su mladima", istakao je profesor Smajlović.

Preuzmite mobilnu aplikaciju:

Get it on Google PlayDownload on the App Store
  • Podeli:

Ostavite Vaš komentar:

NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.

Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.

Komentari ()