Za razliku od Svetog Luke, Noć veštica je pre svega zabavan, komercijalizovan događaj
Sveti Luka, ili Noć veštica? Tradicija, ili moda sa zapada? To su dileme koje se stavljaju pred nas svakog 31. oktobra. Mogu li se ta dva događaja pomiriti?
Srpska pravoslavna crkva obeležava praznik posvećen Svetom Luki, apostolu i jevanđelisti, koji je bio svedok Hristovih čudesa i saputnik apostola Pavla. Istovremeno, Noć veštica - običaj zapadne popularne kulture, sve češće obeležava se i kod nas.
Praznik Sveti Luka vekovima prati srpsku tradiciju. Često se slavi i kao krsna slava. Za razliku od Svetog Luke, Noć veštica je pre svega zabavan, komercijalizovan događaj. Deca se maskiraju, idu od kuće do kuće tražeći slatkiše, organizuju se žurke i kostimirane proslave za najmlađe, ali i za odrasle. Kako na ovaj praznik gleda crkva, a kako etnolozi?
"Noć veštica nastaje na zapadu kao protestantski običaj oblačenja ljudi u one koji su mrtvi kako bi pomirili mrtve i žive. To je u potpunosti u neskladu sa našim pravoslavnim običajima i verovanjima. Pravoslavna crkva za obeležavanje i pomen mrtvima ima Zadušnice", ističe sveštenik Boško Savić za UNU.
"Pored Božića, Noć veštica u našem terminu, kontekstu, je najkomercijalniji praznik. Novo doba nosi i nova ponašanja. To se mladima dopalo", kaže etnološkinja Vesna Marjanović.
Praksa pokazuje da se iz godine u godinu i odrasli sve više odlučuju za maskiranje, a da bi imali što uverljiviju masku, neretko traže pomoć od profesionalnog šminkera.
"Uglavnom su mi muškarci tražili neke strašnije maske. To su bile kosturske glave, vampiri, otvorene rane, modrice, ubodi ili omiljeni likovi iz nekih stripova. A žene su tražile dobre vile, ledene kraljice, Diznijevi junaci", objašnjava nam šminkerka Svetlana Sremčević.
Ipak, ovi moderni običaji i slavljenje Noći veštica ne dopadaju se svima.
"Ja svojoj deci savetujem da ne učestvuju u slavljenju bilo kakvom Noći veštica. Ja sam roditelj četvoro dece i savetovao bih svim pravoslavnim vernicima da ne čine ono što nije u pravoslavnom duhu", objašnjava sveštenik Savić, dok etnološkinja Marjanović dodaje:
"Onaj ko slavi Svetog Luku on će slaviti Svetog luku, a sada ako mu dete ode na neku žurku pod maskama ni to nije ništa strašno."
Mišljenja su podeljena i teško ih je pomiriti jer je Sveti Luka verski praznik, a Noć veštica običaj koji je došao sa Zapada. Dilemu ćemo očigledno rešavati sve do narednog 31. oktobra.
NAPOMENA: Komentarisanje vesti na portalu UNA.RS je anonimno, a registracija nije potrebna. Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni. Komentari odražavaju stavove isključivo njihovih autora, koji zbog govora mržnje mogu biti i krivično gonjeni. Kao čitatelj prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa Vašim načelima i uverenjima. Nije dozvoljeno postavljanje linkova i promovisanjedrugih sajtova kroz komentare.
Svaki korisnik pre pisanja komentara mora se upoznati sa Pravilima i uslovima korišćenja komentara. Slanjem komentara prihvatate Politiku privatnosti.







